Nuffnang Ads

Sunday, February 20, 2011

Harapan.....

Di hatiku lakarkan sebuah impian
Yang ku namakan harapan.....

Apabila kutentuka arah serta tujuan
Rela kuhadapi cabaran

Jalan ke puncak itu beronak dan berliku
Menyukarkan pendakianku
Namun tetap kugagahi hati yang rapuh ini
Demi hasrat yang suci

Aku sangkakan harapan selembut impian
Yang menguliti tidur insan
Kiranya kehidupan tidak sedemikian
Goyah hatiku oleh kenyataan




   
Tak harus kuturuti kelemahan diri
Tak daya bertahan diuji
Lalu aku mengumpulkan semula kekuatan
Berlandaskan keimanan...
 
  Puisi dan juga lagu yang pernah di dendangkan oleh Biduanita tersohor di Singapura, Rahimah Rahim. Lagu ini ingin aku kongsikan bersama kalian semua agar kita renung dan fikirkan kembali akan kegagalan kita di masa lalu, tercapaikah semua yang kita impikan selama ini? Adakah kita kuat untuk bertahan dengan apa jua dugaan yang melanda di hadapan kita? Aku sendiri tidak pasti apakah yang akan berlaku di hadapan ku kelak. 

Banyak impian yang telah aku pasangkan pada diriku namun tidak semua benda yang kita impikan itu akan kita dapat dengan sekelip mata dan tidak kurang juga impian yang tidak kesampaian. Aku kadang kala tewas kala aku berjuang untuk mencapai apa yang aku impikan. Kegagalan merupakan sebuah mimpi ngeri buat semua insan termasuklah diri ku sendiri. Kala aku menghampiri kegagalan, aku merasakan seolah-olah aku bersendirian dan aku tidak mampu memulakan semula untuk menebus kegagalan ku di masa lepas. Namun, kita harus bangkit dan melawan kegagalan yang telah berlaku sehingga membuahkan hasil. 

Teruskan perjuangan wahai rakan-rakan seperjuangan ku sekalian. Jangan jadikan kegagalan di masa lalu membelenggu diri kita sehingga kita tidak nampak akan kelebihan kita di sebalik kegagalan itu. 

-Fadhil Zhafri-
2345 hrs
Shah Alam

No comments:

Post a Comment